Share on Facebook148Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0

Sessiot ja foorumit

Oppimisen Fiestan avaus 1.11. klo 9.00-9.30

Pia Pakarinen

Pia Pakarinen

Pia Pakarinen on Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen alan apulaispormestari, kaupunginhallituksen jäsen ja kaupunginvaltuutettu (kok.). Hän tulee avaamaan Oppimisen Fiestan.

Harry McCann (Irlanti)

Harry McCann (Irlanti)

Keynote / Empowering the Youth

Harry McCann on 19-vuotias yrittäjä Irlannista. Hän perusti ensimmäisen yrityksensä Kid Techin ollessaan vasta 15-vuotias. Hän päätyi opettamaan koodaamista lyhyessä ajassa yli kahdeksallesadalle lapselle eri puolilla Irlantia saaden taakseen merkittäviä yritystukijoita. Vuosi myöhemmin hän perusti Irlantiin maailman ensimmäisen digitaalisen nuorisoneuvoston (Digital Youth Foundation), jonka johtajana hän toimii tänäkin päivänä. Toimintamalli on sittemmin levinnyt myös muihin maihin Euroopassa. Neuvosto työskentelee niin julkisen kuin yksityisen sektorin kanssa Irlannissa ja Euroopassa laajemminkin vahvistaakseen nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa STEM-aineiden ja -opetuksen tulevaisuuteen. Viimeisin Harryn yritysprojekteista on Trendster.ie, joka on luo alustoja nuorten tuottaman mediasisällön jakamiselle.

Teknologia-, koulutus- ja nuorisopolitiikka ovat Harryn kiinnostuksen kohteita. Harry ei ole vain sukupolvensa ääni, vaan hän antaa muille nuorille mahdollisuuden tehdä samoin voimaannuttamalla ja innostamalla heitä. Junior Chamber International nimesi Harryn tänä vuonna maailman kymmenen merkittävimmän nuoren joukkoon.

Harryn luento avaa Oppimisen Fiesta. Luento on englanniksi.

Oppilaasta oppijaksi 1.11. klo 9.30-12.00, Helsinki-sali ja Foorumilava

Sami Harmaala

Sami Harmaala

Juontaja

Sami Harmaala on kotoisin Haapavedeltä ja tullut suurelle yleisölle tutuksi yhtenä supersuositun sketsiryhmä Justimusfilmsin jäsenistä. Justimusfilms on nykyisin yksi Suomen suosituimmista Youtube-kanavista yli 482 000 tilaajallaan. Porukan suosituinta videota on katsottu yli 5 miljoonaa kertaa ja kaiken kaikkiaan heidän videonsa ovat keränneet yhteensä yli 117 miljoonaa katselukertaa.

Justimuksen myötä myös Samilla on jo vuosien kokemus isojen yleisöjen viihdyttämisestä sekä YouTubessa että television puolella. Tämän viihteen ja videon monitaiturin tavoitteena on saada hymy ihmisten huulille ja katsojat palamaan sisältöjen pariin yhä uudestaan ja uudestaan.

Marika Toivola

Marika Toivola

Keynote / Itseohjautuvuuteen kasvattamassa

Marika Toivola pyrkii väitöstyössään ymmärtämään käänteisen oppimisen teoreettista perusteltavuutta sekä siihen liittyvää opettajan toimijuuden ja identiteetin muutosta. Osana tutkimustyötään Marika on muun muassa mallintanut ja teoretisoinut Pekka Peuran pedagogista ajattelua. Tämän mallin pohjalta on syntynyt yhteistyössä Pekan ja Markus Humalojan kanssa kirja Flipped Learning – Käänteinen oppiminen. Kirjassa haastetan vallitseva oppimisen myytti ja esitellään uusi ‘käänteinen oppiminen’, joka keskiössä on oppimaan oppimisen taidot ja itseohjautuvuuteen kasvaminen. Pohjakoulutukseltaan Marika on fyysikko sekä matematisten aineiden opettaja ja soveltaa käänteistä oppimista ja käänteistä arviointia käytännössä Rauman normaalikoulussa. Marika kertoo arviointikulttuurin muuttamisen tärkeydestä Opetushallituksen uudessa kirjassa Arviointia toteuttamassa.

Juuso Nieminen

Juuso Nieminen

Näkökulma / Matikkanälkää pienestä pitäen

Juuso Nieminen työskentelee Helsingin yliopistossa matematiikan opetuksen alan tohtorikoulutettavana sekä viimeistelee erityisopettajan maisteriopintojaan. Tällä hetkellä Juuso työskentelee myös itsearviointia ja oppimiskulttuurin muutosta tarkastelevassa tutkimusprojektissa. Juuso on lisäksi työskennellyt pitkään digitaalisten oppimateriaalien sekä toiminnallisen ja mielekkään matematiikan parissa. Väitöskirjassaan Juuso tutkii matematiikan yliopistokoulutuksen oppimisympäristöjen inklusiivisuutta kuunnellen niiden opiskelijoiden ääntä, joilla on matematiikan oppimiseen liittyviä tuen tarpeita. Niin tutkimuksessa kuin opetuksessakin Juuson erityinen mielenkiinto kohdistuukin juuri matematiikan oppimisen haasteisiin. Kuinka herätellä matikkanälkää niissä oppijoissa, joilla lähtökohtaisestikin on vaikeuksia oppia matematiikkaa?

Juuso tulee iloksemme Fiestaan Laura Tuohilammen tilalle. Laura on valitettavasti estynyt osallistumasta.

<a name="H"></a> Sari Havu-Nuutinen

Sari Havu-Nuutinen

Näkökulma / Lapset luovina tutkijoina

Professori Sari Havu-Nuutinen työskentelee Itä-Suomen yliopistossa opettajankouluttajana, erityisesti alkukasvatuksessa. Hän on kansainvälisesti verkottunut tutkija, jonka tutkimus kohdistuu ensisijaisesti alakouluikäisten lasten luonnontieteen opetukseen, oppimiseen ja opiskeluun. Hän on osallistunut aktiivisesti alansa kehittämistoimintaan kansainvälisissä ja kansallisissa hankkeissa. Lisäksi Sari johtaa kasvatustieteen kansainvälistä maisteriohjelmaa Itä-Suomen yliopistossa. Vuonna 2015 hän työskenteli vierailevana Fulbright-tutkijana Ohion yliopistossa.

Niklas Ansamaa

Niklas Ansamaa

Näkökulma / Koodarista yrittäjäksi

Niklas Ansamaa on 17-vuotias yrittäjä, joka opetteli 12-vuotiaana koodaamaan YouTube -videoiden avulla. 14-vuotiaana hän julkaisi äitinsä avuksi tekemänsä Sienikirja-applikaation puhelimille, jota ostettiin lyhyessä ajassa yli 5 000 kappaletta.

Viimeisen kahden vuoden aikana Niklas on ratkaissut ongelmia, joita hänellä oli 12 vuotiaana koodauksen opettelussa. Tuloksena on oppimisalusta koodaukseen, jota hän on ollut kehittämässä 11 henkisen tiiminsä kanssa. Hänen yrityksensä Nitomani School valittiin tänä vuonna Pohjoismaiden johtavaan yrityskiihdyttämöön xEduun, jossa tämä oppimisalusta on tarkoitus viedä kouluihin ja maailmalle.


Maailman vaikuttavin oppimisen ympäristö 1.11. klo 12.15-14.45

Laura Friman

Laura Friman

Toimittaja

Laura Friman on pitkän linjan musiikkitoimittaja, joka on toiminut myös Imagen ja Helsingin Sanomien kolumnistina sekä radiotoimittajana Radio Helsingin aamuohjelmassa. Viime vuonna Lauran kynästä ilmestyi Suomen suosituimman rap-duon JVG:n uraa esittelevä kirja Etenee - JVG:n tarina. Suurelle yleisölle Laura tuli tutuksi viimeistään tänä keväänä, kun hän avasi kahden pienen lapsen äitinä arkeaan sen kaikessa kauneudessaan ja kaaottisuudessaan televisiokatsojille Iholla-sarjassa.

Lauraan voit törmätä Oppimisen Fiestassa molempina päivinä niin Helsinki- ja Foorumi-lavoilla kuin Tekno Loungessa.

Marja-Liisa Viherä

Marja-Liisa Viherä

Keynote / Vuorovaikutus - maailman vaikuttavin oppimisympäristö

Marja-Liisa Viherä on 77-vuotias tulevaisuuden tutkimuksen tohtori, entinen Tulevaisuuden tutkimusseuran puheenjohtaja ja nuorten Viestintäleirin vetäjä. Marja-Liisa aloitti työuransa 60-luvulla Posti- ja lennätinlaitoksessa, joka oli Soneran edeltäjä. Soneralta Marja-Liisa jäi tutkijan työstä eläkkeelle 2008. Nykyään hän jatkaa työntekoa sisarensa kanssa perustamassaan tulevaisuus­menetelmien koulutusyksikkö Viherverstas Oy:ssä.

Petteri Elo ja Ilppo Kivivuori

Petteri Elo ja Ilppo Kivivuori

Näkökulma / Ison koulun ilmiöjakso

Petteri Elo (kuvassa) työskentelee opettajana Hiidenkiven peruskoulussa Helsingissä. Hän on myös koulutusalan yrittäjä. Petteri on kouluttanut opetusalan henkilöstä lukuisissa kunnissa Suomessa ja Yhdysvalloissa. Petteri uskoo vahvasti reflektoivan opettajan voimaan uudenlaisen pedagogiikan luomisessa. Omalla esimerkillään hän on innostanut lukuisia opettajia haastamaan omia toimintatapojaan ja luomaan uusia, entistä oppilaslähtöisempiä toimintamalleja opetukseen ja oppimisen.

Ilppo Kivivuori on Hiidenkiven peruskoulun virka-apulaisrehtori ja koulutukseltaan historian, yhteiskuntaopin ja äidinkielen aineenopettaja. Kivivuorta kiinnostaa, millaisilla käytännön ratkaisuilla aineenopetuksen rakenteet ja asiantuntemus taipuvat ilmiöpohjaiseen opetukseen.

Ismo Korhonen

Ismo Korhonen

Näkökulma / Pop up College - monialainen oppmisympäristö

Ismo Korhonen on Stadin ammattiopiston lehtori, joka on ollut mukana kehittämässä Pop Up Collegea. Sen tavoitteena on kokeilla uutta tapaa oppia yrittäjyyttä ja ammattia siirtämällä oppimisympäristö koulun seinien ulkopuolelle. Ensimmäinen Pop Up College toimi keväällä 2016 Kampin kauppakeskuksessa, jossa 40 opiskelijaa seitsemältä eri osaamisalalta ideoi, myi ja tuotti erityyppisiä palveluja asiakkaille, muun muassa ympäröivän kauppakeskuksen yrityksille, monialaisissa tiimeissä. Stadin ammattiopiston, Suomen Liikemiesten Kauppaopiston ja Tiimiakatemia Globalin yhteistyöhanke on palkittu kansainvälisellä koulutusalan innovaatiopalkinnolla.

Jarmo Lounassalo ja Milla Salonen

Jarmo Lounassalo ja Milla Salonen

Näkökulma / Tarinasta leikiksi

Aikuisen roolin tarkastelu leikissä on jämähtänyt vastakkainasetteluun: pitääkö aikuisen osallistua tai puuttua leikkiin vai pitääkö lasten antaa leikkiä itsekseen? Jarmo Lounassalo ja Milla Salonen tulevat Fiestaan kertomaan kansainvälisestä tarinallisen leikin projektista, joka avaa uudenlaisia ajatuksia aikuisen roolista lasten leikissä. Tarinallisessa leikissä luodaan lasten ja aikuisten yhdessä muokkaama leikkimaailma, joka mahdollistaa kokemusten jakamisen.

Jarmo on varhaiskasvatuksen asiantuntija, KM ja lastentarhanopettaja, joka on toiminut pitkään päiväkodinjohtajana ja varhaiskasvatuksen kehittämistehtävissä. Milla toimii lastentarhanopettaja esiopetusryhmässä ja hän on kehittänyt leikkiä osana pedagogista työtään. Hän on myös jatko-opiskelija Helsingin yliopistossa. Yhdessä he ovat olleet kirjoittamassa Tarinallisen leikin käsikirjaa.


Stadissa oppii 1.11. klo 15.00-17.30, Helsinki-sali ja Foorumilava

Susani Mahadura ja Yagmur Özberkan

Susani Mahadura ja Yagmur Özberkan

Juontajat

Susani Mahadura ja Yagmur Özberkan juontavat Yle Puheella radio-ohjelmaa nimeltä Mahadura&Özberkan. Kaksikko pyrkii murtamaan eri vähemmistöihin kohdistuvia ennakkoluuloja ja tarkastelemaan niitä yhteiskunnan rakenteita, jotka ylläpitävät syrjiviä asenteita. Ohjelmassa on keskusteltu mm. yhden Suomen syrjityimmän vähemmistön romanien asemasta sekä niin muslimiksi kääntyneistä kuin islamin uskosta luopuneistakin.

Kysymys identiteetin rakentumisesta on kiehtonut aina puoliksi srilankalaista ja puoliksi suomalaista Susania. Miten tasapainoilla kahden kulttuurin välillä? Kenelle suomalaisuus kuuluu ja mitä suomalaisuus ylipäätään on? Kulttuurisen identiteetin rakentumiseen liittvät kysymykset eivät ole myöskään vieraita Yagmurille, joka muutti vanhempiensa kanssa Turkista Suomeen ollessaan vasta pikkutyttö, 24 vuotta sitten.

Nuoret ovat inspiraation lähde sekä Susanille että Yagmurille. Naiset ovatkin radio-ohjelman lisäksi kohdanneet paljon monikulttuurisista taustoista tulevia nuoria ja kertoneet omaa tarinaansa. Lisäksi Susani työskentelee dokumenttielokuvan parissa. Tällä hetkellä hän käsikirjoittaa elokuvaa tummaihoisesta transnaisesta, joka haaveilee mallin urasta.

Marjo Kyllönen

Marjo Kyllönen

Näkökulma

Marjo Kyllönen, KT, LTO, työskentelee Helsingissä Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kehittämispäällikkönä. Intohimoisena suomalaisen koulujärjestelmän, pedagogisen johtajuuden ja koulukulttuurin kehittäjänä hän on olut mukana useissa valtakunnallisissa työryhmissä edistääkseen opetussuunnitelman perusteiden, oppilaiden hyvinvoinnin ja oppilasarvioinnin kehittymistä. Marjo on väitellyt Tulevaisuuden koulusta ja johtamisesta vuonna 2011. Hän on esiintynyt viime vuosina lukuisissa kansainvälisissä konferensseissa. Marjo on muun muassa pitänyt TEDx-puheenvuorot Hampurissa ja Vilnassa aiheenaan tulevaisuuden koulun muotoilu.

<a name="S"></a> Pasi Saukkonen

Pasi Saukkonen

Näkökulma / Maahanmuutto, monikulttuurisuus ja kouluopetus

Politiikan tutkija, VTT Pasi Saukkonen työskentelee Helsingin kaupunginkanslian kaupunkitutkimus ja -tilastot -yksikössä. Ennen nykyistä toimenkuvaansa Pasi oli kymmenen vuoden ajan erikoistutkijana ja johtajana Cuporessa, joka on Kulttuuripoliittisen edistämissäätiön ylläpitämä tutkimuskeskus. Hän on julkaissut runsaasti kulttuuripolitiikan ohella maahanmuutosta, kotoutumisesta ja kotouttamisesta sekä monikulttuurisuudesta ja multikulturalismista. Vuodet ulkomailla 90-luvulla saivat Pasin kiinnostumaan Alankomaista ja sittemmin myös Belgiasta. Myös Suomen poliittinen järjestelmä ja poliittiset järjestelmät ylipäätään kuuluvat Pasin osaamisalueisiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Lisäksi hän on tutkinut kansallista identiteettiä, nationalismia ja kielipolitiikkaa.

Heikki Savonen

Heikki Savonen

Näkökulma / Mitä pitäisikään kehittää kun oppimista kehitetään? Palvelumuotoilijan puheenvuoro.

Heikki Savonen toimii palvelumuotoilijana Suomen johtavassa palvelumuotoilutoimisto Palmussa. Taustaltaan Heikki on kasvatustieteilijä, joka on viimeiset 6 vuotta keskittynyt julkisten palvelujen kehittämiseen. Nyt ympyrä on sulkeutumassa, sillä Heikin viimeaikaiset projektit liittyvät kiinteästi opetusalaan. Helsingin kaupungin lisäksi Heikin asiakkaita ovat muun muassa olleet Helsingin yliopisto, Metsähallitus, Viking Line, IDO, HSL, Honkarakenne ja Matkahuolto.

Kristiina Brunila

Kristiina Brunila

Keynote / Nuoret ja haavoittavat ja syrjäyttävät tukijärjestelmät

Kristiina Brunila, FT toimii Helsingin yliopistossa kasvatuksen ja koulutuksen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon tenure-professuurissa. Hän johtaa AGORA kasvatuksen ja koulutuksen oikeudenmukaisuuden tutkimuskeskusta ja on pohjoismaisen huippuyksikön Justice through Education in the Nordic Countries perustajajäsen. Brunila on yhteiskuntatieteellisesti, filosofisesti ja sosiologisesti orientoituneen tutkimusryhmänsä ja johtamiensa tutkimushankkeiden avulla tuonut esille koulutukseen liittyviä eriarvoistavia, syrjäyttäviä ja haavoittavia mekanismeja politiikan, käytäntöjen ja toimijuuden näkökulmista.

Victoria Odum

Victoria Odum

Spoken word -esitys ja Foorumi

Victoria Odum on viestinnän alan freelancer, kaksikielinen spoken word -runoilija ja kirjallisuuden maisteriopiskelija Helsingin yliopistossa. Tällä hetkellä hän toimii Aalto yliopiston kauppakorkeakoulun ylioppilaslehti Kylterin toimitussihteerinä ja kirjoittaa myös Aino-ylioppilaslehteen sekä Ruskeat Tytöt -verkkomediaan.

Spoken wordista Victoria innostui vuosi sitten, kun pitkään kytenyt turhautuminen epätasa-arvoisesta koulutuspääoman periytymisestä täytyi purkaa jotenkin. Sittemmin nuori runoilija on muun muassa lämmitellyt Helsinki Poetry Connectionin open mic -klubia sekä järjestänyt runoillan rodullistetuille nuorille Ruskeiden Tyttöjen kanssa. Hänen usein vakavamieliset tekstinsä leikittelevät alku- ja loppusoinnuilla ja viittauksilla populaarikulttuuriin.

Victoria esiintyy Stadissa oppii -foorumin aluksi ja liittyy sitten keskustelemaan aiheesta session puhujien kanssa.


Digitalisaatio – mullistus ja mahdollisuus 2.11. klo 9.30-12.00, Helsinki-sali ja Foorumi-lava

Linda Liukas

Linda Liukas

Juontaja

Linda Liukas on lastenkirjailija ja teknologia-aktivisti, jonka voittoa tavoittelematon Rails Girls -ohjelmointikoulutusverkosto on levinnyt yli 270 kaupunkiin ympäri maailman. Lindan tavoitteena on edistää rohkeaa ja uteliasta asennetta teknologistuvaan maailmaan niin lapsille kuin aikuisille. Lindan kirjoittama lastenkirjasarja Hello Ruby kertoo hauskalla ja mukaansatempaavalla tavalla tietokoneista, internetistä ja koodaamisesta. Kirjasarjassa on ilmestynyt kolme osaa ja sen oikeuksia on myyty 22 maahan ja se ilmestyi suomeksi loppukesällä 2015 päätyen heti myydyimpien lastenkirjojen listalle.

Linda sai vuonna 2014 lastenkulttuurin valtionpalkinnon ja aiemmin EU-komission myöntämän Digital Champion -arvonimen. Keväällä 2017 Hello Rubyn opetusfilosofia voitti Kiinan suurimman muotoilipalkinnon, DIA Design Awardin. Rubyn japaninkielinen painos oli viikon ajan maan myydyin lastenkirja. Kevään 2017 Linda vietti TED-konferenssin residenssiohjelmassa New Yorkissa ensimmäisenä suomalaisena ohjelman historiassa ja työskenteli yhdessä New Yorkin opettajankoulutuslaitoksen kanssa ohjelmointikoulutusten rakentajana.

<a name="D"></a> Mikko Dufva

Mikko Dufva

Keynote / Digiajan kansalaistaidot

Mikko Dufva, TkT, työskentelee tutkijana Teknologian tutkimuskeskus VTT:llä ennakoinnin parissa. Hän on työskennellyt useissa ennakointiprosesseissa sekä Suomessa että kansainvälisesti ja laajalla aihepiirillä työn tulevaisuudesta synteettiseen biologiaan ja metsäteollisuudesta alustatalouteen. Mikon väitöskirja käsitteli tulevaisuutta koskevan tiedon tuottamista ja systeemistä ennakointia. Hänellä on tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin menetelmien lisäksi laaja osaaminen mallintamisesta, päätöksenteon tukemisesta ja osallistavista menetelmistä.

<a name="J"></a> Lauri Järvilehto

Lauri Järvilehto

Näkökulma / Hauskan oppimisen tulevaisuus

Lauri Järvilehto, FT, on oppimisen uudistaja, sarjayrittäjä ja Sherlock Holmes -fani. Hän on oppimispelistudio Lightneerin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Lightneer valloittaa maailmaa Big Bang Legends -pelillään. Peliä pelaamalla oppii lähes huomaamatta perusteet atomeista, jaksollisesta järjestelmästä ja hiukkasfysiikasta. Lauri on myös Filosofian Akatemian perustaja ja on kirjoittanut monia bestseller-teoksia ajattelusta ja oppimisesta.

Johanna Sommers-Piironen

Johanna Sommers-Piironen

Näkökulma / Pienet lapset oppijoina digivirrassa

Johanna Sommers-Piiroinen, KM, LTO on mediakasvatuksen ja pienten lasten oppimisen asiantuntija ja kouluttaja. Hän on Helsingin kaupungin Oivalluksia!-hankkeiden projektivastaavana innostanut ja luotsannut tiiminsä kanssa tuhansia varhaiskasvatuksen ammattilaisia navigoimaan pedagogisesti lasten digitaalisessa mediakulttuurissa.


Näkökulmia muutokseen 2.11. klo 12.15-14.45, Helsinki-sali ja Tekno Lounge

Laura Juvonen

Laura Juvonen

Juontaja

Laura Juvonen, TkT, on Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön toimitusjohtaja ja Teknologiateollisuus ry:n johtoryhmän jäsen. Säätiö edistää teknologiateollisuuden uudistumista ja tulevaisuuden kilpailukykyä. Toimintansa aikana säätiö on myöntänyt yhteensä 115 miljoona euroa avustuksia ja lahjoituksia hankkeisiin, jotka kehittävät alan koulutusta, tutkimusta ja innovaatioympäristöä. Taustaltaan Laura on tutkija. Hän on väitellyt laskennallisesta fysiikasta, jossa hän kertoo kiinnostuneensa erityisesti siitä, millä tavalla tietokoneita ja mallintamista voidaan hyödyntää kompleksisten ongelmien ratkaisemiseen. Laura on myös toiminut 10 vuotta innovaatiokonsulttiyritys Spinverse Groupissa rakentamassa yhteisprojekteja tutkimus- ja yrityskentän rajapinnassa.

<a name="V"></a> Esko Valtaoja

Esko Valtaoja

Keynote / Jatkuva muutos parempaan päin

Esko Valtaoja, FT, on Turun yliopiston avaruustähtitieteen emeritusprofessorina arvostettu tieteentekijä, mutta myös kiitetty tieteellisen tiedon popularisoija. "Maailma on hämmästyttävä, monimuotoinen ja pitkälti selittämätön", hän sanoo. Tuloksena hämmästelystä ja pohdinnasta syntyi vuonna 2012 Kaiken käsikirja. Siinä Esko tiivistää kaiken olennaisen maailmasta ja ihmisestä yksiin kansiin. Esko on saanut useita palkintoja urallaan, muun muassa Tieto-Finlandian vuonna 2002, Tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon 2008 ja Skepsis ry:n Sokrates-palkinnon vuonna 2011.

<a name="S"></a> Outi Sivonen

Outi Sivonen

Keynote / Kuka sanoittaisi muutoksen? - Mitä oppimista tukevan toimintakulttuurin rakentaminen todella vaatii

Outi Sivonen on henkilöstön kehittämisjohtaja Finnairilla ja osaamisen johtamisen asiantuntija. Outin mukaan digitalisaatio, työelämän kova muutosvauhti ja lisääntyvä tarve ymmärtää asiakkaiden tarpeita ovat isossa roolissa, kun pohditaan henkilöstön osaamisen kehittämisen alueita. Digitalisaation myötä tarvitsemme kasvavassa määrin kykyä oppia jatkuvasti uutta sekä uteliasta mieltä oman roolin ja työnmuutoksen tunnistamiseen. Outin mukaan hyvästä oppimiskulttuurista seuraa sitoutunut ja innostunut henkilöstö, joka myös viihtyy työssään.

Aku Varamäki

Aku Varamäki

Näkökulma / Muutos on arjen muotoilua

Aku Varamäki on työpäivämuotoilija ja sosiaalisen median asiantuntija, joka haluaa auttaa yksilöitä ja yrityksiä kukoistamaan digitalisaation ansiosta tai siitä huolimatta. Aku uskoo, että tulevaisuuden työelämään siirrytään uteliaiden kokeilujen kautta työpäivä kerrallaan. Enthusiast Oy:n hän perusti auttaakseen yrityksiä kulttuurinmuutoksessa, jota some ja digitaalisaatio niiltä edellyttävät.

<a name="A"></a> Raisa Ahtiainen

Raisa Ahtiainen

Näkökulma / Mitä kautta muutos marssii kouluun? Ja kannattaako sitä tutkia?

Raisa Ahtiainen, KT, työskentelee Koulutuksen arviointikeskuksessa Helsingin yliopistossa. Raisa on kiinnostunut koulun kehittämisestä ja muutoksesta koulujärjestelmän eri tasoilla ja eri toimijoiden näkökulmista. Koulutuksen arviointikeskuksen tutkimushankkeissa hän on tarkastellut opettajien täydennyskoulutusta, erityisopetuksen uudistusta, perusopetuksen lakimuutosta ja nuorten työpajatoimintaa. Hänen tänä syksynä valmistunut väitöskirjansa käsittelee muutosteorioita suhteessa erityisopetuksen uudistukseen liittyvään koulutuspoliittiseen strategiatyhön ja kehittämistyön arviointiin.Tällä hetkellä Raisa on mukana Vantaan kaupungin digitaalista oppimista tutkivassa kolmivuotisessa hankkeessa. Raisalla on myös erityisopettajan pätevyys, mutta tutkimustyö imaisi hänet mukaansa jo maisteriopintojen loppuvaiheessa.


Kohtaamiset

<a name="L"></a> Ernest Lawson

Ernest Lawson

Juontaja

Ernest Lawson tuli tutuksi suurelle yleisölle viime keväänä Putous-ohjelman myötä erityisesti hahmollaan Abdul Tuisku, joka ilahdutti ja hämmensi yleisöä sympaattisuudellaan ja mustalla huumorillaan. Ennen Putousta Ernest työskenteli muun muassa Ylioppilasteatterissa ja Roope Salmisen Kolina-improvisaatioteatteriryhmässä. Ernest on ammatiltaan luokanopettaja. Monia oppilaita ilahduttanee tieto, että Ernest uskoo palaavansa kouluun vielä tulevaisuudessa.

<a name="F"></a> Laura Friman

Laura Friman

Juontaja

Laura Friman on pitkän linjan musiikkitoimittaja, joka on toiminut myös Imagen ja Helsingin Sanomien kolumnistina sekä radiotoimittajana Radio Helsingin aamuohjelmassa. Viime vuonna Lauran kynästä ilmestyi Suomen suosituimman rap-duon JVG:n uraa esittelevä kirja Etenee - JVG:n tarina. Suurelle yleisölle Laura tuli tutuksi viimeistään tänä keväänä, kun hän avasi kahden pienen lapsen äitinä arkeaan sen kaikessa kauneudessaan ja kaaottisuudessaan televisiokatsojille Iholla-sarjassa.

Renaz Ebrahimi

Renaz Ebrahimi

Juontaja

Renaz Ebrahimi on monipuolinen toimittaja ja radiopersoona, jonka ohjelmat ovat täynnä ajankohtaisia kulttuuri-, musiikki-, taide- ja yhteiskuntakeskeisiä keskusteluja. Renaz on myös toinen Random Life -nimisen kulttuuriin ja taiteeseen keskittyvän yrityksen omistajista. Ennen radio-alalle siirtymistä, Renaz vaikutti monissa erityisesti nais- ja maahanmuuttajatyöhön keskittyvissä järjestöissä.

Renaz juontaa Malleja inklusiivisen koulun toteuttamiseen 1.11.


Hyvä paha digi 1.11. klo 10.00-11.00, Tekno Lounge

Jaana Wessman

Jaana Wessman

Jaana Wessman on lastenpsykiatriaan erikoistuva lääkäri, tietojenkäsittelytieteen tohtori, lasten häiriökäyttäytymisen tutkija ja tietokonepeliharrastaja. Osana lääketieteen erikoistumisopintojaan hän on työskennellyt useita vuosia lasten- ja nuortenpsykiatrisissa toimipisteissä eri puolilla pääkaupunkiseutua. Lisäksi hän luennoi muun muassa lasten mielenterveyden tukemisesta, tunne- ja sosiaalisten taitojen kehityksestä, digimedioiden vaikutuksista mielenterveyteen, pelihäiriöiden tunnistamisesta ja puheeksiotosta sekä kotien peli- ja mediakasvatussuosituksista. Aikaisemmin Jaana on toiminut myös tutkijana Helsingin yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitoksella.

Karoliina Korppoo

Karoliina Korppoo

Karoliina Korppoo on Suomen myydyimmän PC-pelin suunnittelija. Jo 4 miljoonaa ihmistä ympäri maailman viettävät aikaansa rakentaen Cities: Skylines -pelissä kaupunkeja. Karoliina aloitti työt pelialalla yhdeksän vuotta sitten testaajana, mutta löysi kutsumuksensa simulaatiopelien suunnittelijana. Hän on puhunut peleistä ja peleihin liittyvistä ilmiöistä useissa tapahtumissa, mukaan lukien TED-konferenssissa Vancouverissa 2017.

<a name="M"></a> Mervi Maatela

Mervi Maatela

Mervi Maatela on ollut mukana tuottamassa yhtä suomalaisen tubetuskulttuurin päätapahtumaa eli Tubeconia. Monelle vanhemmalle ja opettajalle itsekin opettajataustainen Mervi toimii tulkkina vieraalta tuntuvaan tubettamisen maailmaan. Tubettaminen tarkoittaa sisällöntuottamista videopalvelu Youtubeen. Sisältö voi olla mitä tahansa pelivideoista, erilaisiin tutoriaaleihin ja vlogeihin. Nuorten keskuudessa suosituimmat tubettajat ovat jo ohittaneet suosiossa perinteiset julkkikset ja heidän videonsa saavat jopa kymmeniämiljoonia latauksia. Tubecon kokoaa tubettajat ja heidän faninsa yhteen kerran vuodessa sekä haluaa edistää tubekulttuuria yhä monipuolisemmaksi.


Malleja inklusiivisen koulun toteuttamiseen 1.11. klo 12.30-13.30, Foorumilava

Samran Khezri

Samran Khezri

Samran Khezri toimii päätoimisena opettajana ja opettajaopiskelijoiden harjoitteluohjaajana Turun normaalikoulussa. Hän on opettanut vuodesta 1999 lähtien eri tehtävissä.

Samran Khezri on keskittynyt erityisesti maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimisen edellytysten kehittämiseen kuten omankielisen tuen tarjoamiseen oppituntien aikana ja kielitietoisuuden kehittämiseen koulussa. Omankielinen tuki auttaa maahanmuuttajalapsia pääsemään samalle lähtöviivalle niiden oppilaiden kanssa, joiden äidinkieltä opetuksessa käytetään. Myös kotien kanssa tehtävä yhteistyö on Samranille tärkeää, sillä se vaikuttaa oppilaiden koulumentykseen ratkaisevasti.

Irina Haahtela

Irina Haahtela

Irina Haahtela toimii helsinkiläisessä Vesalan peruskoulussa virka-apulaisrehtorina. Koulutukseltaan hän on kasvatustieteiden ja filosofian maisteri. Aiemmin hän on toiminut suomi toisena kielenä -opettajana sekä Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiantuntijaopettajana ja tiiminvetäjänä "Kieli, vuorovaikutus ja kriittinen ajattelu" -tiimissä.

Irina on ollut kehittämässä inklusiivista valmistavaa opetusta alkuopetusikäisille Helsingissä.

Kaisa Alanne

Kaisa Alanne

Kaisa Alanne on toiminut helsinkiläisen Sakarinmäen peruskoulun rehtorina koulun perustamisesta lähtien. Hän on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri ja erityisluokanopettaja. Aiemmin Kaisa on toiminut rehtorina, vararehtorina, erityisopetuksen konsultoijana ja erityisluokanopettajana Vantaalla.

Sakarinmäen peruskoulussa on koulun perustamisesta (2005) lähtien toteutettu mallia, jossa erityisen tuen oppilaat ovat oman vuosiluokkansa jäseniä, jokaisella on oma kotiluokkansa. Oppilaat opiskelevat omassa vuosiluokassaan mahdollisimman paljon. Luokanopettajat, erityisopettajat ja erityisluokanopettajat tekevät tiivistä yhteistyötä opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

Maria Tauriainen

Maria Tauriainen

Maria Tauriainen on työskennellyt erityisopettajana yli kymmenen vuotta. Aiemmin hän toimi lastentarhanopettajana ja tällä hetkellä hän työskentelee Hiidenkiven peruskoulussa lähinnä yläkoulun puolella. Lähikoulun tulee Marian mielestä olla paikka, jossa jokaisella lapsella on mahdollisuus opiskella omista lähtökohdistaan riippumatta. Marian mielestä kaikki koulut voivat sopia kaikille lapsille, jos vain ympäristöä ja asenteita halutaan muokata sopiviksi.


Malleja uuden oppimisen toteuttamiseen 1.11. klo 13.00-14.00, Tekno Lounge

Marja Honkaheimo

Marja Honkaheimo

Marja Honkaheimo on Etu-Töölön lukion rehtori ja aktiivinen toimija lukiokentällä. Hän on Pro Lukio ry:n hallituksen jäsen ja kirjoittanut oppikirjoja lukiolaisille. Honkaheimo inspiroituu yhdessä tekemisestä, kokeiluista, virheistä ja niistä oppimisesta. Oppimisen Fiestassa Marja kertoo, kuinka koko lukio saadaan toteuttamaan ilmiöpohjaista opetusta.

Joni Lämsä

Joni Lämsä

Joni Lämsä keskittyy väitöskirjatyössään yhteisöllisten tutkivien oppimisprosessien ymmärtämiseen. Erityisesti hän on kiinnostunut, miten oppijoiden tutkivan oppimisen taitojen kehittymistä voidaan tukea teknologisten ratkaisujen avulla. Osana tutkimustaan Joni on mukana Primetime-oppimisen mallin tutkimusperustaisessa kehittämisessä. Primetime-oppiminen on alun perin Jyväskylän yliopiston fysiikan laitokselle kehitetty opetuksen toimintamalli, jossa teknologia, yhteisöllisyys, fokusoitu ajankäyttö ja aito läsnäolo uudistavat opiskelun käytänteet 2000-luvun vaatimusten mukaisiksi. Primetime-oppimisessa hyvän oppimisen elementit on saatu yhdistettyä toisiinsa käytännölliseksi toimintamalliksi. Joni on koulutukseltaan fysiikan opettaja ja fyysikko, joka työskentelee tällä hetkellä projektitutkijana Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksella.

<a name="P"></a> Pekka Peura

Pekka Peura

Pekka Peura on matemaattisten aineiden opettaja, opettajien täydennyskouluttaja ja opetuskulttuurin kehittäjä. Hänet tunnetaan erityisesti yksilöllisen opetuksen opetusmallista, jossa oppilaat opiskelevat heille itselleen sopivaan tahtiin. Tällä hetkellä hän kehittää yhdessä HundrEDin ja Otavan Opiston kanssa Startup High Schoolia. Startup High School on pilottivaiheessaan kolmen verkkokurssin laajuinen kokonaisuus, jonka opiskelijat pystyvät opiskelemaan omasta lukiostaan käsi. Opintojen pääpaino on ajattelun taitojen, toimintakyvyn sekä itseilmaisun kehittäminen, jonka lisäksi opiskelijat työskentelevät jonkin itsestä lähtevän idean kehittämisen ja testaamisen parissa.

Pekan, Marika Toivolan ja Markus Humalojan teos Flipped Learning – Käänteinen oppiminen ilmestyi tänä keväänä. Pekan perustama Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus Facebook-ryhmä on kerännyt lähes 14 000 jäsentä. Pekka on kekseliäisyydestään, innovatiivisuudestaan sekä kehitystyöstään palkittu mm. Mensa-palkinnolla 2013, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön kannustusstipendillä 2013, Vuoden LUMA-toimija-palkinnolla 2014 sekä Campus Awards -palkinnolla 2015.


Korvaako robotti opettajan? 1.11. klo 15.30-16.30, Tekno Lounge

Harri Ketamo

Harri Ketamo

Harri Ketamo, KL, FT, on yrittäjä ja vapaa tutkija. Tällä hetkellä hän kehittää perustamassaan yrityksessä HeadAI:ssa tekoälypohjaisia ratkaisuja osaamisen tehokkaampaan hyödyntämiseen, informaatioähkyn vähentämiseen sekä oppimisen tehostamiseen. Hänen kaksi edellistä yritystä, SikllPixels ja GameMiner, toimivat pelialalla. Harrilla on yli 15 vuoden kokemus oppimisen, tiedonlouhinnan ja tekoälyn tutkimuksesta ja yli 80 julkaistua vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia. Löytyypä Harrin uran alkuvaiheesta pari vuotta kokemusta opettajanakin.

Jesse Jarva

Jesse Jarva

Jesse Jarva, KM, on teknisen työn opettaja, opetuksen kehittäjä sekä ilmiöpohjaisen oppimisen asiantuntijaopettaja Helsingin kaupungilla Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Jessellä on pitkä kokemus kenttätyöstä helsinkiläisissä peruskouluissa sekä opettajien koulutuksessa. Jessen pedagoginen ohjenuora on tekemällä oppiminen, asiayhteyksien syvempi ymmärtäminen oppiainerajoista välittämättä ja jatkuva omien taitojen kehittäminen muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin. Erityisesti häntä kiinnostaa virtuaalitodellisuuden opetuskäyttö sekä robotiikan ja älysovellusten yksinkertaistaminen perusopetukseen soveltuviksi kokonaisuuksiksi.

Jussi Wright

Jussi Wright

Jussi Wright on kehittänyt OVO-matematiikkarobotin, jonka kanssa juttelemalla lapset voivat testata oppimiiaan matematiikan taitoja. Tällä hetkellä hän työstää itseajavien autojen konenäkösovelluksia. Koneoppimisesta ja Deep Learning -menetelmistä Jussi kiinnostui juuri OVObot-hankkeen aikana ja huomasi samalla kuinka uudet tekniikat alakavat pikkuhiljaa murtautua aivan uusille alueile. Jussi on huomannut, että lasten lisäksi opittavaa on myös opettajilla ja perinteisten alojen yritysjohtajilla, jotta ymmärrettäisiin mihin kaikkeen uudet tekoälypohjaiset menetelmät voivat tuoda tulevaisuudessa apua.


Kodin ja koulun yhteistyö 1.11. klo 15.30-16.30, Foorumilava

Sanna Valtonen

Sanna Valtonen

Juontaja
Sari Helin

Sari Helin

Sari Helin on sosiaalisen median yrittäjä, kolumnisti ja blogisti. Sarin kirjoitukset Ylen uutisissa nousevat poikkeuksetta viikon puheenaiheiksi ja hän tekee myös YLE Radio1:een omaa suosittua radio-ohjelmaansa. Kaikkein tunnetuin Sari on kuitenkin sosiaaliseen mediaan perustamastaan Huono Äiti -hahmosta, jolla on jo yli 100 000 naisseuraajaa viikossa.

Ulla Siimes

Ulla Siimes

Ulla Siimes on Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja. Työssään Siimes tarkastelee kodin ja koulun / päiväkodin yhteistyötä ja vanhempien osallisuutta vanhempien näkökulmasta. Näkökulmaa rikastaa Siimeksen oma vanhemmuus sekä opettajatausta.


Yhden kulttuurin Suomi? 2.11. klo 9.00-10.00, Foorumilava

Mina Zandkarimi

Mina Zandkarimi

Mina Zandkarimi on Väestöliiton monikulttuurisuustiimin monikulttuurisuusasiantuntija ja tiimiesimies. Lisäksi hän toimii vapaaehtoissovittelijana. Mina tuli Suomeen vuonna 1996 kiintiöpakolaisena. Hän on koulutukseltaan luokanopettaja ja on Suomessa kouluttautunut myös asioimistulkiksi. Vuosina 1998–2007 Mina toimikin kurdin (sorani), persian, darin ja suomenkielen tulkkina. Näiden vuosien aikana hän on ollut mukana Pakolaisavun, Punaisen ristin ja erilaisissa maahanmuuttajien kotouttamiseen liittyvissä projekteissa.

Warda Ahmed

Warda Ahmed

Warda Ahmed opiskelee luokanopettajaksi Helsingin yliopistossa. Hän on antirasistinen feministiaktivisti ja järjestöaktiivi. "Haluan, että suomalaisuutta määritellään uudelleen. Ongelmana nykyisin on se, että samassa sanassa yhdistyvät identiteetti, kansalaisuus ja kansallisuus. Tämä tekee määrittelystä kapean, valkoisen ja kristillisen," Warda sanoo. Sarjakuvantekijänä ja aktivistina Warda osallistuu aktiivisesti julkiseen keskusteluun yhteiskunnan eriarvoistavista rakenteista erityisesti vähemmistöjen näkökulmasta. Tällä hetkellä hän työstää työryhmässä sarjakuva-antologiaa naisten ja tyttöjen kokemuksista sisällissodassa vuonna 1918. Warda vaikuttaa myös Ruskeissa tytöissä, joka on ensimmäinen suomalainen, pääasiassa suomenkielinen media ruskeilta ihmisiltä ruskeille ihmisille. Ruskeiden Tyttöjen tavoitteena on lisätä ruskeiden ihmisten representaatioita mediassa, normalisoida heistä kerrottavia journalistisia tarinoita sekä toimia alustana ruskeille journalismin ammattilaisille toteuttaa omia projektejaan.

Deogracias Masomi

Deogracias Masomi

Deogracias Masomi tunnetaan ehkä paremmin rap-artisti Graciaksena. Hän on julkaissut uransa aikana kolme levyä sekä Listenin Comprehension -mixtapen nimellä Luminate. Lokakuussa hän julkaisi ensimmäisen oman suomenkielisen singlensä. Musiikkiuran ulkopuolella Gracias on nähty valkokankaalla elokuvissa Vuosaari (2012), Leijonasydän (2013), Hymyilevä mies (2013), Pahan kukat (2016) sekä Ex-onnelliset (2016).


Yritykset ja koulut yhdessä kehittämässä 2.11. klo 9.00-10.00, Tekno Lounge

Niko Lindholm

Niko Lindholm

Niko Lindholm vastaa xEdun koulutusohjelmasta sekä yhteiskehittämisen ekosysteemin rakentamisesta. Pohjoismaiden ensimmäisen koulutusalaan ja opetusteknologioihin keskittyvän yrityskiihdyttämön tavoitteena on synnyttää koulutusvientiä ja uutta liiketoimintaa. Ennen xEdua Niko on ollut jo vuosia edistänyt suomalaisen koulutusosaamisen tunnettuutta niin yksityisellä kuin julkisellakin puolella. Niko on toiminut koneoppimista hyödyntävää oppimisalustaa kehittävän Claned Groupin myyntijohtajana sekä edistänyt koulutusvientä Finprossa.

Peter Vesterbacka

Peter Vesterbacka

Peter Vesterbacka on yksi maailmalla tunnetuimpia suomalaisia liikemiehiä. Peter vastasi peliyhtiö Rovio Entertainmentin liiketoiminnan kehittämisestä ja oli mukana tekemässä suosittua Angry Birds -mobiilipeliä kunnes siirtyi opetuspeliyhtiö Lightneeriin. Yhtiön Big Bang Legends -peliä pelaamalla pienikin lapsi oppii lähes huomaamatta perusteet atomeista, jaksollisesta järjestelmästä ja hiukkasfysiikasta. Lisäksi Peter on järjestänyt vuodesta 2008 startup-tapahtuma Slushia, edistää Kiinan jääkiekkoilua sekä puuhaa tunnelia Espoon ja Tallinnan välille. Yhdysvaltalainen Time-aikakauslehti valitsi Peterin vuoden 2011 maailman sadan vaikutusvaltaisimman ihmisen listalleen.

Anna Laine

Anna Laine

Anna Laine (KM, luokanopettaja) toimii erityissuunnittelijana Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen kehittämispalveluissa ja johtaa Helsingin kaupungin digitalisaatio-ohjelmaa käytäntöön.

Opintojen ohella ja niiden jälkeen Anna teki töitä kymmenen vuotta asiakaspalvelualalla, asiakastyössä sekä kouluttaen henkilöstöä myyntitehtäviin. Luokanopettajana Anna on työskennellyt Helsingissä sekä perusopetuksessa että perusopetukseen valmistavassa opetuksessa. Hallinnon tehtävissä hänen vastuualueena on ollut ennen nykyistä tehtävää vasta Suomeen saapuneiden oppilaiden opetukseen liittyvät asiat, opetussuunnitelmatyö sekä teknologiakasvatus. Lasten teknologiakasvatus tapahtuma #RobotStadissa on ”paras ikinä juttu” missä hän on saanut olla mukana kehittämässä oppimista.


Utvecklingslärarna finns här för dig! 2.11. klo 11.00-12.00, Tekno Lounge

Agneta Lundmark

Agneta Lundmark

- Utvecklingslärare i teamet Portfolio-lärande, bedömning och mångsidig kompentens
- Lärare i religion och pedagogisk ledare vid Botby grundskola
- Koordinerande lärare vid Helsingfors Universitets partnerskola

Josefin Forsström

Josefin Forsström

- Utvecklingslärare i teamet språk, växelverkan och tankefärdigheter
- Jobbar som lärare och biträdande rektor vid Staffansby lågstadieskola

Carina Kaksonen

Carina Kaksonen

- Speciallärare i Brändö lågstadieskola
- Utvecklingslärare inom särskilt stöd
- Helsingfors Resurscenter
- Mentor för Rädda Barnen
- Författare till boken SCIO

Emmi Kouri

Emmi Kouri

- Utveckingslärare i teamet Digitala och fysiska lärmiljöer
- Klasslärare på Åshöjdens grundskola

Joel Gräfnings

Joel Gräfnings

- Utvecklingslärare i teamet Digitala och fysiska lärmiljöer
- Lärare i bildkonst och media, Tölö gymnasium


Maker-kulttuuri ja STEAM 2.11. klo 13.00-13.45, Tekno Lounge

Kai Hakkarainen

Kai Hakkarainen

Kai Hakkarainen on kasvatustieteen professori Helsingin yliopistossa. Hän tutkii teknologian välittämää yhteisöllistä oppimista ala-asteelta korkea-asteelle. Hän on työtovereineen kehittänyt tutkivan oppimisen mallin ja osallistunut sitä tukevien verkostopohjaisten oppimisympäristöjen suunnitteluun. Kai on myös tutkinut eri alojen verkostoitunutta asiantuntijuutta ja kehittänyt sitä tukevia malleja ja menetelmiä. Monet hänen tutkimuksistaan erittelevät sosiaalisiin käytäntöihin, yhteisöihin ja verkostoihin valautunutta kollektiivista luovuutta – nk. innovatiivisia tietokäytäntöjä.

Kai on luonut lukuisia akatemian ja EU:n rahoittamia tutkimushankkeita ja tuottanut lähes 200 tieteellistä julkaisua. Koska tutkittavat yhteisöllisen oppimisen ilmiöt esiintyvät vain kentällä, Kai on toteuttanut monia kehittämistutkimuksia yhteistyössä koulujen ja opettajien kanssa. Hän toimii ylioppilastutkintolautakunnan jäsenenä.

Suaad Onniselkä

Suaad Onniselkä

Suaad on filosofian maisteri ja toimii johtavana opettajana sekä fysiikan että matematiikan lehtorina Vesalan peruskoulussa. Hän on Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiantuntijaopettaja STEAM-tiimissä ja myös tiimin vetäjä. STEAM tulee sanoista science, technology, engineering, arts ja mathematics.


HundrED workshop – Ideasta innovaatioksi? 2.11. klo 12.15-13.45, Foorumilava

HundrED aloitti toimintansa vuonna 2016 kokoamalla 100 hienoa koulutusinnovaatiota ympäri Suomen. Miten koulun arjessa opettajilta syntyneistä ideoista syntyy innovaatio, joka leviää ympäri Suomen ja maailman? Tule kuulemaan ja keskustelemaan suomalaisten innovaattoriopettajien ja asiantuntijoiden kanssa heidän kokemuksistaan.

Koulujen pitchaus 2.11. klo 11.15-12.00 Helsinki-sali

Helsinki ja HundrED nimesivät lokakuussa kymmenen Helsingin edelläkävijäkoulua. Näille kouluille HundrED tarjoaa ensimmäisten joukossa informaatiota siitä, mitä maailman muissa innovaatiokouluissa tapahtuu. Kymmenen valitun edelläkävijäkoulun lisäksi Helsingissä on lähes 60 muuta innovatiivista koulua ja oppilaitosta, jotka kehittävät etunenässä uudenlaista oppimista.

Oppimisen Fiestan pitchauksissa lavalle nousee kuusi näistä kouluista:

  1. Kallion lukio: Kirjakallio
  2. Sakarinmäen peruskoulu: Funny Friday
  3. Poikkilaakson ala-aste: Yhteisopettajuus
  4. Jätkäsaaren peruskoulu: Ilmiömäinen Jätkäsaaren peruskoulu
  5. Botby grundskola: Jag kan lära mig!
  6. Etu-Töölön lukio, Tiedetutorit: Pulmaariopaja

Pitchaussession juontaa Renaz Ebrahimi.